Als het van cd&v afhangt, komt er een verbod op winkelpromoties zoals ‘1 kopen, 1 gratis’ voor landbouw- en voedingsproducten. Cd&v-Kamerlid Leen Dierick dient daartoe een wetsvoorstel in. Dat schrijven de Mediahuis-kranten.
Met haar wetsvoorstel wil Kamerlid Leen Dierick (cd&v) “buitensporige prijspromoties voor verse voeding”, zoals fruit, groenten en vlees, aan banden leggen. Daardoor zouden promoties zoals ‘1 kopen, 1 gratis’ of ‘1 kopen, 2 gratis’ niet meer toegelaten zijn. Het gratis aanbieden van een derde product als onderdeel van een ‘2 kopen, 1 gratis’-actie zou wel nog mogelijk zijn.
‘Race to the bottom’
Volgens Dierick getuigen de “stuntpromoties op verse voeding” niet alleen van weinig respect voor het werk van de boeren, maar verkleinen ze ook hun winstmarges. “Daardoor hebben ze amper nog financiële ruimte om te investeren in bijvoorbeeld ecologische en diervriendelijke productie, waar de consument toch ook om vraagt”, schetst het Kamerlid.
Dierick wijst erop dat de grote supermarktketens een ‘race to the bottom’ aandrijven. “En die kan niet blijven duren”, waarschuwt ze.
In tegenstelling tot landbouworganisaties en zelfstandigenorganisatie Unizo, die het wetsvoorstel steunen, is handelsfederatie Comeos geen voorstander van een dergelijk verbod.
Het bericht Cd&v wil verbod op “buitensporige prijspromoties” voor verse voeding verscheen eerst op PAL NWS.